-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:47135 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

تفسير سورة ناس را بنويسيد؟

سورة ناس يكي از سورههاي مكي است. 6 آيه دارد. از نظر ترتيب نزول بيست و يكمين سوره است و از نظر ترتيب قرآن، سوره 114 (آخرين سوره) است.(ر. ك: تاريخ قرآن، آيت اللّه معرفت، ص 57، انتشارات سمت.)

تفسير كامل اين سوره، از حوصلة يك پاسخ خارج است، از اين رو، به ترجمة سوره و برخي از نكات و درسهايي كه از آن استفاده ميشود، اشاره ميشود.

ترجمه: بگو پناه ميبرم به پروردگار مردم; به ملك مردم; به خدا و معبود مردم; از شرّ وسواس خناس، كه در سينههاي انسانها وسوسه ميكند; خواه از جن باشد يا از انسان.

نكتهها و درسها:

1. انسان هميشه در معرض وسوسههاي شيطاني است، و شياطين جن و انس كوشش دارند در قلب و روح او نفوذ كنند: هر قدر مقام انسان در علم بالاتر رود و موقعيت او در اجتماع بيشتر گردد، وسوسههاي شياطين شديدتر ميشود، تا او را از راه حق منحرف سازد. اين سوره به پيغمبر اكرم(ص) كه سرمشق، پيشوا و رهبر است. دستور ميدهد كه از شر همة وسوسهگران به خدا پناه برد. ما هم بايد هميشه به خدا پناه بريم.

2. منظور از پناه بردن به خدا، اين نيست كه انسان تنها با زبان بگويد اعوذ باللّه من الشيطان الرجيم بلكه بايد با فكر و عقيده و عمل نيز خود را در پناه خدا قرار دهد، از راههاي شيطاني، برنامههاي شيطاني، افكار و تبليغات شيطاني و مجالس و محافل شيطاني، خود را كنار كشد و در مسير افكار و تبليغات اسلامي قرار گيرد. وگرنه انساني كه خود را در معرض توفان وسوسهاي شيطاني قرار داده، تنها با خواندن اين سوره و گفتن اين الفاظ به جايي نميرسد.

3. شياطين برنامههاي خود را با مخفي كاري ميآميزند و گاه چنان در گوش جان آدمي ميدمند. كه انسان باور ميكند فكر، فكر خود او است و از درون جانش جوشيده است و همين باعث گمراهي او ميشود. كار شيطان تزيين است و مخفي كردن باطل در لباس حق و دروغ در پوستهاي از راستي و گناه در لباس عبادت و گمراهي در پوشش هدايت. پس هم شيطان مخفي است و هم برنامههايش، و اين هشداري است به همة رهروان راه حق كه منتظر نباشند شياطين را در چهرة اصلي ببيند، يا برنامههايش را در شكل انحرافي مشاهده كنند، هرگز چنين نيست. آنها وسواس خناسند و كارشان نيرنگ، رياكاري و مخفي كردن حق است.

4. وسواس خناس، تنها در يك گروه نيست، در ميان جن و انس پراكندهاند. دوستان ناباب، پيشوايان گمراه و ستمگر، نويسندگان و گويندگان فاسد، وسايل ارتباط جمعي وسوسهگر، همه در مفهوم گستردة وسواس خناس جمعاند، كه بايد آدمي از شر آنها به خدا پناه برد.

5. گرچه وسوسهگران خناس وجود دارند; اما نبايد مأيوس شد، چون در برابر وسوسهگران مخرّب، خداي مهربان و فرشتگان آسمان به ياري بندگان مؤمن و رهروان راه حق ميآيند. اِنَّ الَّذينَ قالوا رَبُّنَا اللّهُ ثُمَّ استَقـَموا تَتَنَزَّلُ عَلَيهِمُ المَلَغكَةُ...;(فصلت، 30) در حقيقت كساني كه گفتند: پروردگار ما خداست، سپس ايستادگي كردند، فرشتگان بر آنان فرود ميآيند....(ر. ك: تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 27، ص 468 ـ 475، دارالكتب الاسلامية.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.